fbpx

10 toffe Nederlandse VR en AR voorbeelden

10 toffe Nederlandse VR en AR voorbeelden

De ‘Nonnen van Vught’ gebruiken virtual reality voor taallessen en ZeroPhobia helpt mensen van hun spinnenangst af met augmented reality; twee hele toffe, Nederlandse AR en VR voorbeelden. En de Nederlandse chapter van de VR/AR association presenteerde er op 31 maart 2021 wel tien! In deze blog staan ze allemaal op een rij. Helemaal onderaan vind je ook de video van de presentatie. Enjoy!

Tip: nog niet helemaal bekend met de technieken? Lees in mijn andere blog dan eerst over de verschillen tussen AR en VR 

Use Case1: VR voor bedrijfstrainingen
Spreker: Marjo Nieuwenhuijse,  CEO en co-founder van SeriousVR

Het mooie van VR voor trainingen? De locatie is altijd beschikbaar. Waar vind je anders bijvoorbeeld een lift voor een onderhouds- of ongevallentraining? Ook fijn: in VR mag je fouten maken, zelfs als je met stroom of chemische stoffen werkt, en van fouten leer je toch het meest. En met verschillende scenario’s kunnen trainees echt allerlei situaties oefenen.

Use case 2: VR voor de behandeling van chronische pijn
Spreker: Louis Zantema, CEO van Reducept  

VR wordt steeds vaker ingezet bij acute pijn tijdens brandwondverzorging of het prikken voor een infuus. Minder bekend is VR als middel tegen chronische pijn. De twee situaties zijn ook heel anders. Bij acute pijn biedt VR afleiding. Bij chronische pijn is VR een middel om patiënten hun eigen emoties te leren managen. Pijn is namelijk niet alleen een fysieke, maar ook een emotionele reactie. De VR-applicatie Reducept combineert hiervoor verschillende technieken uit de psychologie met een VR-game. 

Use case 3: VR als een leermiddel voor taallessen
Spreker: Esther van Berkel, director of studies bij Language institute Regina Coeli, beter bekend als ‘De nonnen van Vught’.

 VR is fun en fun levert meer impact op tijdens het leren. Daarom introduceerde het Regina Coeli instituut twee jaar geleden VR voor de taallessen. De applicaties zijn eenvoudig, low cost en voor elke student op elk niveau en in elke context te gebruiken. Ze worden altijd in een één-op-één situatie gebruikt.
Een voorbeeld: een 360-graden video neemt de student mee naar het thuisland van de leraar (alle leraren zijn native speakers). De leerling kan rondkijken op het Rode Plein van Moskou terwijl de docent wat meer vertelt, opdrachten geeft en vragen stelt. In het Russisch uiteraard.
Ander voorbeeld: in een virtuele omgeving kunnen studenten een presentatie geven voor een fictief groepje mensen. De leraar is die groep en stelt vragen.

Use case 4: Augmented reality voor training, branding, sales en marketing
Spreker: Jos Westerkamp, AR business developer bij PTC

AR maakt advertenties, brochures en boeken interactief. Zo nemen kijkers (en toekomstige kopers) de informatie niet meer passief tot zich, maar worden ze er actief bij betrokken.
Ook leuk: een AR-app met een X-ray functie laat bepaalde producten van binnen zien. Interessant voor kopers, maar ook voor onderhoudsmedewerkers.
En Jos heeft een mooi voorbeeld van AR op de beursvloer. De app van een jachtbouwer laat bezoekers zijn product in de juiste context plaatsen. Want een jacht hoort niet op de beursvloer te liggen, maar in een gezellige haven. Met AR zie je het voor je.

Use case 5: Volumetric Video Capture
Of: 3D scans voor storytelling en cultureel erfgoed
Spreker: Rob van Haarlem, mede-eigenaar van Tijdlab

Wat te doen met een hele toffe, Franse maquette van Maastricht die eeuwen geleden is gebruikt voor een inval? Laat het tot leven komen! Het Chronosphere-project gebruikt verschillende technologieën voor het behoud van cultureel erfgoed en het vertellen van verhalen.

Use case 6: VR voor immersieve en interactieve kunst
Spreker: kunstenaar Abner Preis

Kunstenaar Abner Preis gebruikt de immersie en interactie van VR om de ervaring van kunst te vergroten. Het is bijna een inkoppertje, want de reactie van iemand die voor het eerst VR ervaart is vaak: ‘Wow, dit is amazing.’ En zo’n reactie geeft elke kunstenaar uiteraard veel voldoening.
Abner heeft twee VR-kunstwerken. De eerste is Eden’s adventure. Het was zijn inzending voor het Cinekid filmfestival en hij won er de Gouden Leeuw juryprijs mee voor het beste internationale mediaproject.
Zijn andere VR-kunstwerk, Blowing through the curtains, maakte hij voor Museum Arnhem.

Use case 7: AR tegen eenzaamheid van ouderen tijdens de coronacrisis
Spreker: Sylvie Dijkstra, senior researcher bij TNO

Een mooie actuele toepassing. TNO heeft, samen met Meander Groep, gekeken of AR eenzaamheid bij ouderen kan bestrijden nu ze door corona geen of minder bezoek krijgen.
Videobellen viel af, omdat het niet het gevoel van samenzijn geeft. Dus is AR gebruikt. De bejaarde kijkt door een tablet naar een (lege) stoel die in zijn of haar eigen kamer staat en AR plaats het familielid, die op dat moment thuis voor de pc zit, in die stoel. De applicatie is nog een prototype.

Use case 8: VR voor bedrijfstrainingen van Bayer
Sprekers John Toonen, service support manager Europe radiology van Bayer Medical Care en Rudi Dullens, CEO van van BlueTea

Wie met de radiologie apparatuur van Bayer werkt heeft een aparte training nodig. Er zijn wereldwijd vier trainingslocaties. Ziekenhuizen zijn vaak te hectisch om met de apparatuur te oefenen. Dus maakt het bedrijf gebruik van VR-trainingen met verschillende scenario’s én een spelelement.

Use case 9: VR voor een virtuele werkruimte
Spreker: Bart Kok, creative director van Connec2  

Connec2 is een Dutch virtual workspace waar je zelfs tijdens een lockdown gewoon samen kan afspreken. Je kan er ook meetings organiseren, tours geven en trainingen houden.
Tijdens de presentatie liet Bart live zien hoe het werkt. Hij stapte weg achter zijn pc, pakte zijn VR-bril en stond even later in de virtuele omgeving, samen met twee collega’s. Pretty cool.

Use case 10: VR en AR voor fobie en angsttherapie
Spreker: Doruk Eker, ceo van Orb Amsterdam

Face your fears and your phobias met VR en AR! Met ZeroPhobia kun je op dit moment drie angsten aanpakken: hoogtevrees, vliegangst en arachnofobie of spinnenangst. De app is ontwikkeld door wetenschappers en je hebt alleen een smartphone (en mobiele VR-bril) nodig.
De aanpak van hoogtevrees en vliegangst maakt gebruik van VR. Logisch, want om die angst gecontroleerd te ervaren zal je hoogte moeten zien of in een vliegtuig moeten zitten. De therapie tegen spinnenangst werkt met AR. Die applicatie laat de spin bij je thuis over de tafel lopen. En als je al wat verder bent met de therapie, kun je je hand in de buurt van die spin houden en zien hoe het beestje erop kruipt.

Tip: in mijn boek ‘VR door een zakelijke bril’ vertelt een psycholoog meer over exposure therapie met VR, ook over de resultaten en die zijn behoorlijk indrukwekkend. 

Het VR/AR- event

Hier is de video van het event. Het duurt twee uur dus pak er vooral een drankje en een hapje bij.
Onder de video vind je een lijstje waarmee je (via YouTube) direct naar één van de presentaties kan doorklikken.

SeriousVR – @6:45
Reducept – @16:10
Regina Coeli – @26:32
PTC – @
38:10
Chronosphere – @
49:50
Artist Abner Preis – @
59:20
TNO – @
1:09:07
Blue Tea – @
1:32:02
Connec2 – @
1:37:20
Orb Amsterdam – @
1:50:35

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Bestel het boek

Hulp nodig?

VR consultancy
Menu